noordereiland - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Irene & Marcel - WaarBenJij.nu noordereiland - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Irene & Marcel - WaarBenJij.nu

noordereiland

Door: irenemarcel

Blijf op de hoogte en volg Irene & Marcel

25 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Tauranga

Hallo allemaal!
Ons laatste verslag kwam vanaf het fantastische, maar regenachtige zuidereiland. Inmiddels genieten we op het noordereiland van heerlijk zomerse temperaturen!
Maar even terug naar onze ontmoeting met Ewout in de Tasman Baai op het zuidereiland. We herkenden zijn kleurrijke uitstraling op het balkon van een hostel. Drie dagen zijn we samen opgetrokken en hebben onder andere een mooie vier uur durende wandeling gemaakt in de baai. Cruiseschepen en watertaxi`s brengen je naar de mooiste plekken en de terugweg kun je wandelen.
Uiteindelijk ging voor ons in Picton de boot over naar het noordereiland en hebben we Ewout `afgezet` langs de snelweg, waar hij verder ging liften naar het zuiden. ;)
De boottocht biedt een fantastisch panorama door de fjorden naar het noorden en eindigt in de hoofdstad Wellington, waar langs de stadskade veel mensen zwemmen en zonnen. Natuurlijk brachten we ook een bezoek aan het Te papa museum, gehuisvest in een nieuw prachtig ontworpen gebouw.
Na twee dagen flink te hebben doorgereden kwamen we aan in het National Park vanwaaruit we de bekende Tongariro crossing hebben gelopen. Zes uur lang lopen over onverharde paden met heel veel trappen en losse stenen bracht ons uiteindelijk bij een fantastisch uitkijkpunt! Drie grote kratermeren en een rode krater in vulkanisch gebied. ;) Omdat één vulkaan onrustig was, mochten we vanaf dit punt niet verder. De volgende dag begon de onrustige krater te spuiten en te blazen!
`Craters of the moon`, was ons volgende `uitje`. Een korte wandeling door een geothermisch gebied met bubbelende kraters, stoom en modderpoelen. Vervolgens naar de `hot modderpools`, wauw!
Na zoveel indrukken leek het ons een goed plan om eens heerlijk te relaxen in een `thermal pool`. Dit deden we in Waikite vally, waar het hete water vol mineralen uit de grond spuit. Via een overloop kan het iets afkoelen (190 graden is wel erg heet), zodat het zo rond de 40 graden in de baden stroomt.
`kyora`, wat betekent in het Maori `hoe gaat het met je?` Via zang, dans en verhalen hebben we een stukje van de Maori cultuur leren kennen. De aardwarmte wordt door de Maori gebruikt om het voedsel gaar te stomen. Groenten, vlees en aardappelen worden ingegraven in een diepe kuil en krijgen hierdoor ook de smaak van de aarde. Heel smaakvol maar ook de volgende dag, oeps.. kan je er nog van nagenieten. :-) Door de toeristische routes soms te ontwijken zien we onderweg de leefstijl van de huidige Maori en hebben we ontdekt dat ze niet altijd geïntegreerd zijn en er sprake is van armoede.
Ons zwerversbestaan zorgt ervoor dat we `s avonds een accommodatie moeten zoeken om te slapen. Dit kan dan in een cabin, lodge, motel of hostel. Laatst lazen we langs de kant van de weg op een bord `pet lodge`. `Oh, dachten wij een overnachtingsplek`!
Als de eigenaren mij (Irene) zien, beginnen ze gelijk over de kamer met het kingsize bed. En inderdaad, ik lijk wel wat groter dat de gemiddelde vrouw hier. Overigens heeft fastfood hier ook zijn uitwerking want er zijn heel veel dikke mensen. Maar om terug te komen op de lodge... een pet lodge blijkt een dierenasiel te zijn. ;)
Ondertussen bereikten wij de noordkust van het noordereiland (bay of plenty). Van hieruit zijn we per boot naar White Island gevaren voor een excursie naar een werkende vulkaan. Onderweg zwommen er dolfijnen met ons mee en zagen we flightvis (vliegende vissen). Een fantastische boottrip dus. Vanaf kilometers afstand zagen we al de enorme rookontwikkeling op het eiland. Kapitein Cook heeft in de 18e eeuw de naam aan het eiland gegeven toen hij het aan de horizon zag opdoemen en er witte rook opsteeg. Gewapend met gasmasker en helm betraden wij dit onbewoonde vulkaaneiland. Reuze spannend en indrukwekkend om van zo dichtbij een vulkaan te zien borrelen, spuiten en blazen! Vlakbij de kern van de krater mochten we maar 5 minuten staan omdat het anders te gevaarlijk zou zijn. Niemand van de groep wilde weg, vanwege het indrukwekkende schouwspel dat we zagen.
Na zoveel indrukken te hebben opgedaan en omdat we elke dag zo in de weer zijn geweest, wilden we even een break houden op het schiereiland Corrondel. Het is nog steeds onwerkelijk dat het hier volop zomer is met heerlijke temperaturen (28 graden) en lange dagen. Voor morgen hebben we het voornemen om naar de hot pools te gaan. Dit is een strand waar je met eb en een schep een kuil kunt graven. Vervolgens stroomt hier heerlijk warm water in uit de aarde. Je eigen `spa` op het strand :-) , het water uit de aarde schijnt 39 gr te zijn.

Natuurlijk hebben we in deze 3 weken NZ de bewoners en zijn/haar eigenaardigheden geobserveerd. We zullen wat noemen:
de meeste mensen rijden in pickup trucks rond, dat geeft een cowboy achtige indruk; overgewicht lijkt ook hier volksziekte nr 1; je hoort de mensen nauwelijks in de zin dat ze niet luidruchtig zijn, maar juist beheerst, vriendelijk, behulpzaam en niet op de voorgrond. Iedereen is altijd bereid je te helpen. We treffen vaak huizen aan die niet zijn afgesloten, diefstal lijkt hier geen issue, ook het afschermen bij het intypen van een pincode is hier niet gewoon. Het geeft allemaal een relaxte indruk en een veilig gevoel. In supermarkten en eigenlijk overal is er veel personeel, die dan ook geregeld even niets doen en met elkaar praten. Het is een schoon land, overal openbare toiletten met zeep en wc-papier.

Jullie horen wel dat we het enorm naar ons zin hebben en iedere keer worden verrast door de schoonheid van de natuur. Het verrast ons ook om jullie berichtjes te lezen en we hopen dat ook dit verslag te leuk is om niet te lezen!
Hopelijk gaat het met jullie net zo goed als met ons ;)
Groeten I & M

• 25 Januari 2013 - 14:21

Claudia En Lars:

Idd, te leuk om niet te lezen. Erg leuk om jullie te volgen. Hier echt winter momenteel, maar dat is volgens de berichten na komend weekend voorbij. Geniet nog maar even lekker!!
    Liefs van ons alle4: Claudia, Lars, Emma en Ilja

• 25 Januari 2013 - 17:24

Maud Rob En De Jongens:

Ha die avonturiers van het eerste uur !

Wat een mooie belevenissen ! Vooral jullie bezoek aan White Isleland, gaaf zeg en spannend ook ! Wat schrijf je trouwens leuk Irene, ik moest lachen om het KING sized bed ! Mooi te lezen dat er gelukkig nog plekken in de wereld zijn waar je niet op je hoede hoeft te zijn, het zal wel weer wennen zijn straks als jullie weer terug zijn, maar gelukkig is het zo ver nog niet, heerlijk om zo te zwerven met mooi weer, we zijn stinkend jaloers hier in het besneeuwde Santpoort (idd vanaf zondag is de pret over hier, dan krijgen we een dooi aanval en is het de rest van de week ruim boven de 0 graden) maar zeker niet te vergelijken met jullie kuil op het strand van Corrondel, wat mij overigens erg aantrekkelijk lijkt ! Geniet ze en we zijn benieuwd naar jullie verdere avonturen !

Maud Rob en de boys

• 25 Januari 2013 - 20:58

Marit:

Geweldig wat jullie allemaal meemaken! Mooie fotos ook. De natuur is daar zo mooi. Dit maakt dat dit land een paar treetjes hoger op mijn reislijstje komt te staan.
    Geniet van de warmte en de rust. Hier is de sneeuw gelukkig bijna voorbij.
    Heb het enorm koud gehad afgelopen week (-15graden).
    Tot een volgend verslag!
    Xx

• 27 Januari 2013 - 23:27

Piet En Nanda:

Wat leuk om jullie gesproken en gezien te hebben en nu jullie verhalen te lezen! Ja die modderpoelen bij Rotorua zijn heel herkenbaar. Die blauwe meren zijn bijna onwerkelijk blauw! Wat gaaf!
    Hier smelten de laatste restjes sneeuw.......................
    Geniet er nog lekker van de komende week! Veel plezier op de Bounty eilanden!
    lieve groet,
    Piet en Nanda.