Showers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Irene & Marcel - WaarBenJij.nu Showers - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Irene & Marcel - WaarBenJij.nu

Showers

Door: Irene &Marcel

Blijf op de hoogte en volg Irene & Marcel

12 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Hallo allemaal, we zijn al weer vele reisdagen verder en het lijkt alsof we steeds worden ingehaald door flinke regenval of showers (eko-douchestand). Dit leidt tot een ingestorte dam, ingestorte brug, afgesloten wegen en onbegaanbare wandelpaden. Dat doorkruiste ons hele plan, voor zover we die bezaten. We zijn ondertussen heel flexibel geworden qua planning en genieten van datgene wat er op ons pad komt. Dat is dan meestal de regen, waarbij we het idee hebben dat die ons achterna komt.
De vorige keer schreven we over ons plan de Millford Sound te gaan "doen". Dat is een gebied van prachtige fjorden waar een enkel weg heen loopt van 60 km. Vanuit het plaatsje Te Anau hebben we bijna twee dagen gewacht omdat deze weg was afgesloten. Daar viel ons uitstapje met een boot door de fjorden letterlijk in de regen. We zijn van armoe vertrokken omdat verder wachten op mooi weer geen zin had. We zijn naar de grotere plaats Queenstown gegaan, alwaar we Ewout ook zouden treffen. Dat is een hele leuke plaats met heel veel jongeren en meer dan 5 jeugdherbergen aan het prachtig Lake Wakatipu. Wederom door de regen en slechte voorspellingen zijn we er 1 dag gebleven en doorgetrokken naar Lake Wanaka. Hier hebben we in een soort jeugdherberg geslapen, maar met een veel grotere groep bejaarden dan goed voor ons was. Hoewel wij ons er weer jonger door voelden. Marcel maakte de internetverbinding en kreeg vervolgens alle medewerking om zijn macbook te re-installeren. We typen dus nu weer op de Mac, veel beter dan op een iphone.
In het gelijknamende dorpje Wanaka hebben we in mooi weer op vrijdag namiddag een leuke wandeling gemaakt naar de hoogste heuvel met prachtuitzicht over de twee meren en de bergen eromheen. Eerst hadden we informatie ingewonnen in de uitstekend geregelde informatiekantoren die bijna elke plaats wel heeft. We hebben toegehapt om de volgende dag, zaterdag voor ons en vrijdag voor Nederland, om 8.45 met een klein vliegtuigje naar de Millford Sound te vliegen en daar met een boot door de fjorden te varen. Een tocht van 4 uur. Zouden we dan toch de Millford Sound gaan zien? Het is "once in a life time". De volgende ochtend moesten we om 8 uur bellen om te horen wat de forecast (weersvoorspelling) zou zijn. De ochtend zag er zonnig en prima uit, maar helaas. In de Milford Sound was het regen, wind en mistig en ze durfden niet te vliegen. Wat een teleurstelling toch weer. Vervolgens zijn we naar de oostkust gereden, via het plaatsje Haast, zijn we nu beland in Fox Glazier. Vanmiddag een wandeling gemaakt naar de gletsjer en vanavond naar het mount Mathesonmeer bekend om zijn weerspiegelingen van de mount Cook. Omdat de voorspelling voor morgen flinke regen is, heeft het geen zin om hier een dag langer te blijven en trekken we dus weer verder. Jullie merken wel dat wij deze tour niet bepaald op een 50+ tempo doen! Ach.. des te eerder treffen we Ewout die heel verstandig, niet naar Queenstown is gekomen.
De Nieuw Zeelanders zijn allemaal bijzonder vriendelijk. Een ontmoeting start altijd met de vraag `how are you?`O, dachten wij eerder, zij wil weten hoe het met ons gaat en wij vertelden dan ons verhaal. Later kwamen we erachter dat het daar niet om gaat, maar dat het een beleefdheidsvorm is. We zeggen nu `fine, thank you`, `and how are jou? Overigens is 50% van de mensen hier van Iers/Schotse afkomst en daarom soms moeilijk te verstaan. Je wordt dat begroet met `hey folks!`Dit geeft ons het gevoel alsof we een stel comboys zijn, onderweg in onze gehuurde auto van het Australische merk Holden.
Het is deze keer een langer verslag geworden, maar dat gaat ook gemakkelijker op de Mac. Bedankt voor jullie reactie`s die we graag lezen en we eindigen op de Nieuw Zeelandse manier Hey folks, how are jou?`

• 12 Januari 2013 - 12:13

Jens:

Fine, and how are jou. (hoewel ik er bijna zeker van ben dat het YOU is :P)
    Ondanks de regen is het volgens mij nog steeds wel heel leuk als ik het zo heb gehoord en gelezen.
    Hier thuis is het ook nog steeds leuk. Het begint nu eindelijk eens wat kouder te worden(wel nog een zonnetje) waardoor het brommer rijden steeds minder aangenaam is. Dat niet te min, feestje aan de schoffel vanavond! :P
    Nog veel plezier en zonneschijn toegewenst!

• 12 Januari 2013 - 12:39

Opa En Oma Smits:

Hallo regencowboys, wat een pech steeds weer. Het lijkt Holland wel.Maar zo te horen is daar toch wel wat te zien.
    Jullie hadden toch wel regenkleding bij je?
    Doe Ewout de groeten. Veel plezier!! Pa ern Ma.

• 12 Januari 2013 - 12:57

Marit:

Haaaai!

Wat een pech zeg met die regen daar. Het is toch zomer? Lijkt wel op de zomer in NL.
    Toch hoop ik dat jullie genieten van de mooie natuur en dat er toch nog iets te wandelen valt.
    Die NZ-mensen zijn hetzelfde als Amerikanen. Daar knuffelt iedereen elkaar al bij de eerste ontmoeting alsof ze elkaar al jaren kennen: haaaaaaai How aaaare you??? So nice to meeeeeet youuu (dit moet je zeggen op een ietwat zeurderige Amerikaanse toon zonder de toonhoogte van de vraagtekens).

Groetjes aan mijn lieve grote broer en wij zwaaien hier vanuit koud NL! (er kan binnenkort weer geschaatst worden!)

• 12 Januari 2013 - 14:00

Lida:

Hoi,Hoi
    Gelukkig dat niemand "het weer"in de hand heeft.Maar dit in nieuw zeeland had zelfs ik niet verwacht.
    Hier ligt nu een klein laagje sneeuw.De reclamefolders met sleeën en schaatsen liggen weer op de deurmat!!!!
    Vanuit ons lekkere warme huis wens ik jullie nog een fijne reis toe en met héééél mooi weer.

• 12 Januari 2013 - 16:18

Ceciel Bruin-Mosch:

Hoi Irene en Marcel. Door al die showers zijn jullie inmiddels wel lekker schoongespoeld. Hoop dat het ook snel een beetje opdroogt. Ik ben gisteren naar de Hobbit geweest en heb gezien hoe mooi het in Nieuw Zeeland kan zijn (met en zonder regen). Twee beetjes jaloers op jullie. Lieve groet, Ceciel

• 13 Januari 2013 - 17:26

Leonie:

Hoi Irene (en Marcel)
    Leuk jullie reisverslagen te lezen. Jammer van de vele regenbuien! Het zou daar toch zomer moeten zijn!
    Geniet er in elk geval van want het is daar prachtig!!!
    Groetjes,
    Leonie

• 15 Januari 2013 - 19:58

Selma:

Ai, jullie treffen het tot nu toe niet. Op voor het mooie weer in het Abel Tasman park?!
    Veel plezier, Selma

• 17 Januari 2013 - 21:23

Mieke :

Hoi Irene (en Marcel)

Wat jammer van de regen zeg! Maar zo te lezen vermaken jullie je ondanks dat toch goed!
    Hier ligt nog een klein laagje sneeuw en is het erg koud. Goed weer om te studeren dus :)

Veel plezier!
    Groetjes, Mieke

• 18 Januari 2013 - 14:22

Piet En Nanda:

Wat een pech met het weer! Kan me niet herinneren dat ik zoveel regen heb gehad alhoewel het aan de westkust wel veel erger is omdat de regen daar tegen de bergketen botst. Het zal ook ongetwijfeld met het weer in Australië te maken hebben, daar is het ook van slag! Wel heel herkenbaar allemaal!
    Hier alles goed, kunnen bijna schaatsen, eerste marathon in Noord Laren alweer verreden. Maar straks weekend Nely met z'n zessen! Nely had gebeld dat we onze schaatsen mee kunnen nemen maar daar zal het wel niet van komen!
    Gister bij Cora en Judith gegeten, erg gezellig! En Piet is druk met zijn tropische vogels, inmiddels heeft jij er negen! Dinsdag met Mariette naar Erik Koller, erg gelachen.
    Nou geniet ervan een hopelijk laat de regen jullie met rust!
    Lieve groetjes,
    Piet en Nanda